fredag 10 juni 2011

färskpotatissallad med ört- och citrondressing

Detta är en ett till tillskott till färspotatis säsongen! Jag tänker iallafall helt bestämt äta de fina hederliga potatisarna på midsommar så de så. Den tidigare potatissalladen som jag bloggat om är supergod men kanske  lite bökig att kånka med sig om man ska fira midsommar någon annanstans där det råder knytkalas! Då knyckte jag detta receptet&bilden från en av mina favvotidningar från UK.


För 4 personer behöver du:
600 gram skrubbade färskpotatis
2 msk var av: dragon, persilja och gräslök
en halv citron
Dressing:
1 tsk grov senap
1 tsk Dijon senap
1 tsk flytande honung/socker
1 ½ msk saft från citron
ca 2 msk olivolja


Gör:
Koka potatisen, låt rinna av och svalna något. Rör ihop dressingen: vispa senapssorterna tillsammans med honung och citronsaft. Tillsätt olivoljan lite i taget för att skapa emulsion och få en glansig och fin dressing. Dela potatisen på mitten och häll över dressingen, blanda om väl och tillsätt örterna och citron zest, salta och peppra efter smak!

Jag tycker denna salladen verkar passa superbra till midsommarbuffen eller till grillat. Jag hade nog bytt ut dragonen mot mynta för jag älskar kombinationen mynta och potatis! Så hade jag en tanke om man kunde ha potatisen i en burk och dressingen i en annan om man ska ut på picknick eller så blir det godare om de får ligga och gotta till sig. Tåls att testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar