tisdag 21 juni 2011

grillade persikor

Mitt kök har börjat likna ett mindre provkök..med betoning på mindre. Rätter testas för den kommande midsommaren som närmar sig. Eftersom det vankas grillning vill jag utnyttja grillen till max! Grillade persikor med hallon. Jag hade dessa små platta persikorna i kylen så de fick bli testkaniner. Receptet kommer ifrån den finfina nättidningen Le Parfait med lite modifiering från mig.

För 4 personer behöver du:
4 mogna persikor
1 lime skal och saft
1 dl flytande honung
150 gram färska hallon
lite neutral olja.
2 dl creme fraiche
1 vaniljstång
ett knippe mynta
lite socker

Gör:
Dela persikorna och ta ut kärnan. Pensla med lite neutral olja. Grilla dem i ca 3-4 minuter på varje sida. Lägg över persikorna på ett fat. Vispa ihop limeskal- och saft med honungen. Häll dressingen över persikorna medans de är varma och servera med hallonen och ev vaniljglass
Jag ersatte vaniljglassen med en smaksatt creme fraiche då det är fräscht och gott och lite lättare att ta med sig på picknik. Mortla samman myntabladen med lite socker blanda detta med creme fraichen och tillsätt fröna från vaniljstången.

Jag testade att grilla hemma i grillpannan vilket blev jättegott! Klart inte jämförbart med en riktig grill men man fick till fina grillränder. Alla smakerna gifte sig jättebra, persikorna, hallonen och den lite sötsura dressingen och den söta fräscha creme fraichen. Ska man ha med sig detta ut på midsommar eller någon annan gång tänker jag att man har med sig hela persikor, hallonen i en burk, färdigblandad dressing, och färdigblandad creme fraiche. Så får man göra lite jobb på plats och det finns ingen risk att persikorna blir dåliga!
smaklig spis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar