måndag 27 juni 2011

köttbullar i tomatsås

Dessa kryddiga köttbullarna är fantastiskt goda! De kommer inte smaka som de gamla vanliga potatis och brunsås köttbullarna dränkta i tomatsås, nej dessa innehåller massa gott! Här är ströbröd utbytt mot parmesan och kryddat med färsk rosmarin. Ja, jag vet inte jätte aptitlig bild men jag gillar att fota en lite mise en place istället för en bild på maträtten när den är klar så man kanske inte ser vad det är och ser lite mosigt och grått ut. Originalreceptet kommer från boken Smart & gott med någon modifikation av mig. Här kommer min rostade tomatsås till sin rätt!!

Till 4 personer behöver du:
500 gram köttfärs, jag valde blandfärs nöt&lamm funkar också
1 dl riven parmesanost
1 msk hackad  färsk rosmarin alt. 1 tsk torkad (färsk blir godast)
1 ägg
400 gram färdig tomatsås, gjord av dig, mig eller köpt.
salt&peppar
valfri pasta till servering

Gör:
Blanda ihop alla ingredienser till köttbullarna och tillsätt även en liten matsked av tomatsåsen i köttfärsen. Rulla    
ca ett 20 tal köttbullar och stek dem lätt i omgångar på medelvärme. De behöver inte vara helt genomstekta. Tillsätt tomatsåsen och låt puttra under lock i 5-10 minuter, perfekt att göra medan pastan kokar. Servera med pasta.

Dessa köttbullar är ett perfekt alternativ när man har tröttnat på den klassiska köttfärssåsen. Ett tips är att hålla koll på mängden rosmarin vid överdosering får köttbullarna en lätt parfymaktig smak. Om man vill kan man även pressa i en vitlöksklyfta i köttfärssmeten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar