måndag 27 juni 2011

sticky kycklingwok med sesamfrön

Wok är något av det lättaste och mest varierande man kan laga, tycker jag. Det krävs inte allt för mycket ingredienser och man kan ta det man har hemma och variera i oändlighet! Jag inspirerades av ett recept som på engelska sticky stir-fry. Detta namn eftersom rätten innehåller honung och när de kokar ihop blir de sticky. Jag har tänkt på en passande svensk översättning till sticky, klibbig låter liksom inte så aptitligt. Det får helt enkelt bli sticky kycklingwok med sesamfrön det är bara att konstatera att vissa saker funkar inte i svenska språket.


För 1-2 personer behöver du:
1 kycklingfilé
2 vitlöksklyftor
1 röd chili
1 lime, saften
3 cm ingefära
ca 2 tsk soja
1 msk flytande honung
2-3 msk rostade sesamfrön
risnudlar efter behag
valfria wokgrönsaker om så önskas

Gör:
Rosta sesamfröna i en torr stekpanna tills de börjar få färg. Finhacka vitlök, chili och riv ingefäran fint. Strimla kyckligen, tillsätt kycklingen i woken tillsammans med lite olja, tillsätt vitlök, chilin och ingefäran. Koka upp vatten till nudlarna och koka dem efter instruktionerna på paketet. Medan kycklingen och eventuella grönsaker wokas pressa ner limesaften från en lime i en skål, tillsätt soja och honung och vispa tills honungen löst sig. När kyckligen och grönsakerna börjar bli klara tillsätt lime-soja-honungs blandningen och låt koka upp, rör i nudlarna och strö över sesamfrön, klart!

Eftersom jag älskar lime i mat var detta en hit! Sesamfrön är något som jag inte brukar använda mig av men det gav en extra smakdimension till rätten. Honungen gör också sitt, och det är lite svårt att ge korrekta mått till denna lilla dressing eftersom man får smaka sig fram till man hittar balansen mellan det sura, salta och söta. Jag slängde i lite av mina favorit wokgrönsaker, morot, sockerärtor och lite paprika.
Jag beundrar verkligen folk som kan skriva recept. Detta receptet utvecklades i takt med matlagandet och det är så svårt att återge allt i rätt ordning, ge bra måttanvisningar etc! Ta helt enkelt receptet till dig som en inspirationskälla istället för något man följer från punkt till pricka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar