torsdag 5 januari 2012

Pilaff med kyckling

Jag kände att det var dags att bryta den värmande och inte så kryddstarka maten redan nu. Detta är en perfekt rätt när man inte riktigt vet vad man ska äta, allt görs i samma panna och man kan variera kryddningen lite som man vill. Pilaff är ris som är kokat i buljong med kryddor och det rörs ofta ner kyckling eller grönsaker. Man kan göra pilaffen separat och servera som ett tillbehör, hela rätten som ett tillbehör, eller som huvudrätt. Här tycker jag man kan röra ner lite kycklingrester mot slutet. Rätten räcker till två om man serverar med lite sallad eller annat tillbehör, har man inte tandoori masala går de bra att byta ut den mot garam masala. Nåväl, såhär gjorde jag denna gången:

För 2 pers behöver du:
1 stor kycklingfilé
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 msk riven ingefära
½ finhackad chili
½ tsk: spiskummin, koriander, gurkmeja, tadoori masala, creol seasoning
1 dl hönsbuljong
½ dl kokosmjölk
75 gram basmatiris
lite hackad koriander, ½ lime och lite mandelspån att toppa med

Gör:
Skär kycklingen i bitar, stek i lite smör tills den börjar få lite färg, tillsätt då kryddorna. Ta ut kycklingen och fräs löken tills den börjar bli mjuk, tillsätt då vitlök, chili och ingefära låt de steka med någon minut. Häll tillbaka kycklingen och tillsätt riset rör om väl och häll i buljongen och kokosmjölken låt puttra under lock på svag värme i ca 15 minuter eller tills riset är genomkokt. Du kan behöva fylla på med lite buljong så riset inte torkar ut. Toppa det hela med lite hackad koriander, flagad mandel och lime!

En enkel rätt med med mycket smak! Jag har gjort denna i min traktörpanna, gör man i en gryta blir det lite för högt eller hur man ska förklara och det blir inte riktigt som det är tänkt. Kokosmjölken gör att det blir lite lenare i smakerna. Kryddigt med lite zing från lime och koriander precis som jag vill ha de!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar