lördag 7 januari 2012

Jerk chicken med calypsoris

Recept på Jerk chicken finns det otaliga. Jag har en färdig jerk-kryddmix men jag har också testat göra Nigellas där hon gör sin egen, vilket som tycker jag funkar fint. Jag valde dock att tillsätta lite mer kryddor till kryddmixen. Detta receptet gjorde jag senast när jag hade en liten slatt med mörk rom kvar i en flaska, denna gången var det efter samma princip. Det blir gott med hel kyckling, men klart kan man ta delar av kycklingen som man tycker om. Jag tycker helt klart att kycklingen ska marineras minst några timmar. Jag serverade med mangosalsa.

Till en hel kyckling behöver du:
1 hel kyckling
1 röd chili
2 lime
1 tumstor bit ingefära
1 vitlöksklyfta
1 gul lök
2 msk mörk rom
3 tsk jerk-kryddmix
1 tsk torkad timjan
1 tsk curry
½ tsk spiskummin
salt&peppar

Gör:
Börja med att dela lök, vitlök och chili i mindre bitar, riv ingefäran. Mixa samman allt i en matberedare, tillsätt saften från limen och romen och mixa så slätt det går. Skåra skinnet på kycklingen  och lägg marinaden och kycklingen i en påse och låt marinera i kylen några timmar så länge du kan jag marinerade min i 6 timmar. Sätt ugnen på 200 grader och låt kycklingen vara inne ca 1 timma.

Detta riset är väl en variant av rice and peas som vanligtvis serveras till Jerk. På Carib Kreol i Malmö kallar dom det för calypsoris och såhär brukar jag göra mitt. Bönorna kan man variera med black eye bönor och svarta. Egentligen steker man på riset när det är klart och blandar i kokosmjölk, men jag tycker det är lite krånligt så jag hoppar det och tillsätter kokosmjölk i risvätskan. Var varsam med kanelen, annars blir det lätt grötsmak

Till 4 behöver du:
3 dl ris
1 burk bönor
1 gul lök
4 dl valfri buljong
2 dl kokosmjölk
2 tsk timjan
1 tsk curry
1 tsk spiskummin
½ tsk chili, kanel och gurkmeja
1 lagerblad
1 gul lök
salt

Gör:
Fräs löken mjuk i lite olja och tillsätt kryddorna. Tillsätt riset och låt de suga upp oljan häll i buljongen och kokosmjölken. När det är några minuter kvar på riset tillsätter du sköljda bönor. Det låter mycket med kryddor, buljong och lager blad men kokosmjölken gör att blir lite mildare och mycket gott!

Eftersom jag är en fan av lime tycker jag denna kyckligen blir supergod. Den blir väldigt het och kryddig men på ett gott sätt, jag antar att det mattas ut lite med limen och romen. Riset tycker jag man kan servera även till en vanlig kyckling och det blir väldigt kryddigt och blandningen med bönor gör sig väldigt bra! Så ta en trip till karibien!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar